Godrikův blog

Záležitosti velkého významu nechť jsou brány zlehka. Záležitosti malého významu nechť jsou brány vážně.

RPG Window: Okno do světa fantasie

Logo window

Window jedna z prvních „nízkoprofilových“ RPG her. Vysvětlit co jsou to RPG by bylo na celý jiný článek, takže teď budu psát pro ty, kteří už nějaké to RPG alespoň někdy hráli.

Že je Window nízkoprofilové, to znamená, že pravidla popisují mnohem míň věcí, než třeba u DrD. Jejich cílem je jednoduchost a „nenápadnost“, tak aby hráč mohl plně sledovat co za scény se děje ve hře a pravidla mu co nejméně „bránila ve výhledu“, například vymýšlením použití speciálních schopností, počítáním životů a tak. Od toho je tak trochu odvozený název: Window - Okno do světa fantasie. A mělo by to být okno, přes které je vidět co nejlépe. Pokud hráč nevnímá, že mezi ním a hrou stojí pravidla, Window plní svůj účel.

Window dává hráčům naprostou svobodu, což ale vždycky znamená velkou zodpovědnost. Ta je ve Window hodně důležitá. Ale o tom je psáno přesně v pravidlech. To hlavní, co to znamená, je, že je možné ve Window hrát naprosto cokoli - od lovu mamuta přes přestřelku na divokém západě až po pátrání po mutantech v troskách havarované mezihvězdné lodi... a ještě mnohem víc. Limitem je skutečně jen fantazie hráčů.

Mám rád window hlavně proto, že stojí někde mezi klasickými systémy jako DrD a moderními indie bláznivinami typu Wushu. Je to trochu jako psát hudbu. DrD, to je takový guitar hero. Máte pár tlačítek, ale ať je nakombinujete jak chcete, vždycky to zní slušně. Narrativní a indie systémy, to zas dost často je počítačový editor not. Můžete s ním udělat všechno, co na normálním notovém papíře a v ničem vám nebrání a máte hromadu pomůcek, které vám zjednoduší práci. Bez námahy můžete nechat odhadnoud doprovod, přeskládat si kousky jak se vám hodí, kopírovat, ... A Window je pro mě čistý papír. Můžu na něm dosáhnout vše, ale musím si to „odedřít“ pěkně postaru sám notu po notě. A možná že tohle je to, co se mi na Window líbí.

Protože Pavel Soukeník ve svém překladu nabídl vlastní alternativní mechaniky, které se mi zamlouvaly, rozhodl jsem se trochu Window upravit, zakomponovat Pavlovy mechaniky do hlavního textu, a pokud možno ještě zvýraznit to důležité a co možná nejvíc pravidla zkrátit. Výsledná verze se tak vejde na 10 stránek. Základ systému, se který stačí ke hraní, se dá vysvětlit během pěti minut. Některé možná na první pohled zvláštní mechanismy jsou vždy podpořeny příklady (na konci), a tak by mělo být zvládnutí Window hračka i pro míň zkušené RPGčkaře.

Do budoucna plánuju Window ladit podle zkušeností z jednotlivých hraní, a taky zpracovat některé samostatné doplňky. Z původního znění jsem třeba vypustil nápad na magii, kterou zas někdy můžu doplnit či poupravit a nebyly by špatné i „taháky“ pro hráče, čili kartičky s těmi nejdůležitějšími věcmi z pravidel, které by každý hráč mohl mít při hře u sebe, a nemusel si vše dokonale pamatovat.

Window v kostce (PDF)
Window v kostce (zip)
Původní neupravená verze Window